1.0
PENGENALAN
1.1 DEFINISI
PENDIDIKAN KHAS
Pendidikan Khas
bererti program yang dirancang khusus untuk memenuhi pelbagai keperluan
murid-murid khas.Pengajaran dan pembelajaran program ini menggunakan teknik
yang bersesuaian dengan murid-murid khas.Ini termasuklah dengan menggunakan
sumber dan peralatan khas untuk membantu pembelajaran murid-murid khas.
Munurut Hallahan dan Kauffman(2006):Pendidikan
Khas didefinisikan sebagai satu bentuk pendidikan yang disediakan untuk
memenuhi keperluan kanak-kanak berkeperluan khas.Gargiulo (2003) pula menyatakan Pendidikan Khas merupakan program
pengajaran khusus yang di reka bentuk bagi memenuhi keperluan pelajar luar
biasa.ia mungkn memerlukan penggunaan bahan-bahan peralatan dan kaedah
pengajaran khusus.Friend(2005)
menyatakan pendidikan Khas adalah pengajaran yang di reka bentuk khusus bagi
memenuhi keperluan kanak-kanak kurang upaya.Pengajaran ini mungkin dikelolakan
dalam bilik darjah, di rumah, di hospital atau di institusi lain.Mansor(2005)Program Pendidikan Khas di
Malaysia merupakan satu usaha yang berterusan menggalakkan perkembangan optima
seseorang sebagai seorang yang berkemahiran, berhaluan,berupaya,
beriman,berdikari,mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari
potensi diri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan
produktif selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
1.2 DEFINISI
KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
Kanak-kanak Khas
ialah gelaran yang diberi kepada kanak-kanak yang memerlukan keperluan khas
yang juga disebut sebagai kanak-kanak istimewa, kanak-kanak kurang upaya
ataupun kanak-kanak cacat.Istilah kanak-kanak cacat tidak lagi digunakan pada
masa kini atas faktor sensitiviti.Kanak-kanak khas didefinisikan sebagai
kanak-kanak yang berbeza daripada kanak-kanak biasa dalam aspek ciri-ciri
mental,keupayaan sensori,keupayaan komunikasi, tingkahlaku sosial, ataupun
ciri-ciri fizikal.Perbezaan-perbezaan ini adalah mencapai tahap yang mana
kanak-kanak memerlukan modifikasi dalam aktiviti-aktiviti sekolah ataupun
perkhidmatan pendidikan khas bagi membolehkannya berkembang pada kapasiti
maksimum.Menurut Kirk(1989),
kanak-kanak hanya dianggap sebagai kanak-kanak khas apabila terdapat keperluan
bagi mengubahsuai program pendidikan.Oleh yang demikian, bantuan yang
disediakan oleh sekolah untuk kanak-kanak yang berbeza norma ini digelar
pendidikan khas.Pendidikan khas adalah pengajaran yang direkabentuk bagi
memenuhi keperluan pendidikan murid berkeperluan khas.Pendidikan ini dirancang
secara teliti bagi membantu murid keperluan khas bagi mencapai tahap pendidikan
tinggi dan kejayaan hidup yang memuaskan.
Menyambut
kelahiran anak yang sihat dan sempurna anggotanya dinanti-nantikan oleh semua
ibu bapa.Banyak ibu bapa seolah-olah hilang akal ketika menyambut kelahiran
baharu yang dilabel sebagai Orang Kurang Upaya.Menurut Simon Olshansky(1976) dalam bukunya Child Devlopment, ibu bapa akan
mengalami kesedihan yang sangat mendalam sehingga tidak dapat menerima
kenyataan bahawa bayi itu tidak memenuhi kriteria yang diharapkan iaitu anak
yang normal seperti orang lain.Walau bagaimanapun, reaksi ibu bapa akan semakin
berubah kepada reaksi yang bersifat positif terhadap anak istimewa mereka.
Menurut Eden (1976), ada ibu bapa yang dapat
menyesuaikan diri dengan baik terhadap kehadiran anak istimewa mereka setelah
satu jangka masa tertentu.Ibu bapa dapat menerima kehadiran anak kurang upaya,
akan dapat menyesuaikan diri dengan realiti hidup bahawa anak mereka mempunyai
ketidakupayaan. Ibu bapa tersebut akan berusaha menjalani pemulihan sebagai
kesinambungan dan sentiasa menaruh harapan terhadap perkembangan anak-anak
mereka (Ashman & Elkin 1998).
Orang Kurang
Upaya (OKU) ialah oarng yang mengalami keterbatasan mobilitinya merujuk kepada
jenis kecacatannya sama ada fizikal (anggota), mental (ringan, sederhana atau
berat), penglihatan dan pedengaran.Tujuan istilah OKU ini diketengahkan adalah
bagi mengelakkan sebutan orang cacat yang bermaksud melabelkan orang itu cacat
daripada semua aspek (Hashim Omar
1991).
Pihak
Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengambil langkah untuk membela nasib
golongan ini dengan menyediakan perkhidmatan pendidikan untuk muris-murid
pemulihan khas dan berkeperluan khas yang mempunyai masalah penglihatan,
pendengaran dan bermasalah pembelajaran.Kategori kanak-kanak bermasalah
pembelajaran di bawah tanggung jawab Kementerian Pendidikan Malaysia adalah
seperti sindrom Down, Autisme ringan, Attention Deficit Hyperaktif Disorder,
terencat akal minimum termasuklah masalah mental Carebral Palsy, bermasalah
pembelajaran spesifik seperti Disleksia. Pendidikan yang diberi menekankan
kepada perkembangan jasmani, emosi, rohani dan intelek selaras dengan Falsafah
Pendidikan Negara. Namun begitu, pendidikan yang diberikan mestilah setaraf
dengan kemampuan yang mereka miliki (Mohd
Dan, 2007).
2.0
Autisme
Autisme
merupakan istilah yang mungkin untuk sesetengah orang hanya memahami sebagai
tanda. Namun, bagi sebahagian orang lagi, terutama para ibu bapa yang mempunyai
anak pengidap autism, istilah itu sudah tidak asing lagi. Para professional
yang membuat kajian dalam bidang perkembangan kanak-kanak telah membuat
penyelidikan tentang autism, psikopatologi, cara pencegahan, dan
punca-puncanya, serta kesannya terhadap perkembangan anak dengan autism di kemudian
hari.
2.1Definisi Autisme
Pada masa ini, masalah autism
mendapat perhatian, terutama dari ibu bapa. Selain itu, perasaan bimbang timbul
di kalangan ibu-ibu muda yang bakal melahirkan anak. Ini kerana autism akan
dihidapi oleh sesiapa sahaja. Ia tidak memilih
perbezaan status sosial-ekonomi, pendidikan, golongan etnik atau bangsa. Jumlah
kes yang dilaporkan cenderung meningkat dari tahun ke tahun.
Autisme bermula sejak awal 20
masihi lagi. Perkataan autism berasal daripada perkataan bahasa Greek iaitu ‘autos’
yang bermaksud sendiri. Dalam situasi ini . autos merujuk kepada seseorang yang
hidup dalam dunianya sendiri.Seorang ahli psikologi dari Harvard iaitu Leo
Kanner telah memeperkenalkan istilah autis pada tahun 1943 berdasarkan
pemerhatian beliau terhadap pengidap autism yang menunjukkan respon yang
negatif dalam berkomunikasi dengan orang lain., pengasingan diri, keadaan yang
tidak fleksibal dengan orang lain dan cara komunikasi yang berbeza daripada
orang biasa. Hasil kajian, (Michael Waldman,
Sean Nicholson, & Nodir Adilov, 2006), di dalam jurnalnya yang bertajuk
“Does Television cause Autism?” menyatakan bahawa 1 daripada 166 kanak-kanak di
dunia merupakan pengidap autisme.
Menurut
Kamus Oxford Advance Leaner Autism ialah a
mental condition in which a person is unable to communicate aform relationship
with other. Kamus elektronik Encarta terbitan Microsoft Coporation pula
menyatakan bahawa autism ialah disturbance
in phycological development in which use of language, reaction to stimuli,
interpretation of the world, and the formation of relationships are not fully
established and follow unusual pattern. Maka , dapat disimpulkan di sini,
autism merupakan gangguan psikologi terhadap perkembangan komunikasi, gerakan
tubuh badan, sikap, emosi, sosial dan sentuhan.
Kannar (dalam safari, 2005)
mendefinisikan autism sebagai ketidakmampuan untuk berinteraksi dengan orang
lain. Cohen dan Bolton(1999)
mendefinisikan Autisme sebagai keadaan yang mempengaruhi anak membuat mereka tidak
dapat membentuk hubungan sosial atau mengembangkan komunikasi secara noramal.
Menurut Ginanjar(2001), autism adalah gangguan
perkembangan yang komplek disebabkan oleh adanya kerosakan pada otak., sehingga
mengakibatkan gangguan terhadap perkembangan komunikasi, perilaku, kemampuan
sosialisasi, kepekaan terhadap persekitaran dan pembelajaran.Biasanya
tanda-tanda akan mula kelihatan ketika anak berusia 3 tahun ke bawah.
2.2 Peringkat
Autisme
a)Autisme Ringan
Pada
tahap ini, anak autism masih menunjukkan adanya kontak mata walaupun tidak
berlangsung lama. Anak Autisme ini dapat memberikan sedikit respon ketika
dipanggil namanya, menunjukkan ekspresi-ekspresi muka, dan dalam berkomunikasi
pun masih boleh dilakukan secara dua arah meskipun hanya sesekali. Tindakan
–tindakan yang dilakukan seperti memukulkan kepalanya sendiri, menggigit kuku,
gerakan tangan yang sterotipik dan sebagainya. Masih boleh dikendalikan dan
dikawal dengan mudah.
b)Autisme sedang
Pada
tahap ini, anak autism masih menunjukkan sedikit kontek mata, namun ia tidak
memberikan respon ketika namanya dipanggil. Tindakan agresif atau hiperaktif,
menyakiti diri sendiri, acuh dan gangguan motorik yang stereotipik cenderung
agak untuk dikendalikan tetapi masih boleh diusahakan.
c)Autisme Berat
Pada
tahap ini, anak autism menunjukkan tindakan-tindakan yang sangat tidak
terkendali. Biasanya anak autism memukul-mukul kepalanya ke tembok secara
berulang-ulang dan terus-menerus tanpa berhenti-henti. Ketika orang tua
berusaha mencegah, namun anak tidak memberi respondan tetap melakukan, bahkan kondisi berada dipelukkan orang tuanya, anak
autism tetap memukul-mukul kepalanya. Ia akan berhenti setelah mereka rasa
keletihan kemudian langsung tertidur.
2.3 Ciri-Ciri
Kanak Autisme
a)Masalah Komunikasi
Seseorang
kanak-kanak autism biasanya tidak menunjukkan perkembangan bahasa seperti
kanak-kanak lain. Malahan, tahap kefahaman bahasanya rendah dan tahap
penggunaan bahasanya terbantut. Bahasanya agak ganjil dan sukar difahami.
Umpamanya jika seseorang bertanya ‘sudah makan?’, dia menjawab “sudah makan”.
Jika ditanya “Sudah minum?”, di menjawab “sudah minum”. Dalam istilah Inggeris,
ini dinamakan echolalia. Dia tidak pandai menggunakan bahasa dengan kreatif.
b)Suka Bersendirian
Masalah
paling ketara ialah kanak-kanak autism tidak menunjukkan kebolehan berinteraksi
secara spontan dengan orang lain. Dia seolah-olah hidup dalm dunianya sendiri.
Ibunya mendapati sukar untuk menjalinkan kemesraan dengannya kerana dia tidak
suka dibelai, dicium atau dipeluk. Realitinya, kemesraan yang cuba ditunjukkan
oleh ibunya tidak mendapat gerakbalas.Dia berkelakuan seperti kanak-kanak
pekak, buta atau seolah-olah tiada apa yang berlaku. Mereka turut mempunyai
tingkah laku yang aneh atau berlainan daripada kanak-kanak biasa. Kanak-kanak
autism biasanya akan leka bermain sehingga berjam-jam lamanya dengan sesuatu
barang yang diminatinya dan akan menjadi baran jika barang itu diamabil, dialih
atau hilang. Kebanyakkan kanak-kanak autisme akan menunjukkan tinkahlaku yanag
bermacam-macam ragam dan pelik seperti menepuk-nepuk tangan, menjengkit-jengkit
kakinya apabila berjalan, memutar-mutar benda seperti tudung botol dan
alat-alat permainan seperti mangkuk-mangkuk plastik, serta mengumpul batu-batu,
bermain suis lampu dan sebagainya.
Kebanyakan
kanak -kanak autistik menunjukkan ciri -ciri perkembangan bahasa dan sosial
yang terbantut sebelum menjangkau usia tiga tahun. Dalam satu kajian, didapati
hampir 30 peratus kanak-kanak autistik mempunyai tahap intelek yang normal. Ibu
bapa kanak -kanak yang terlibat sering mengadu bahawa sejak peringkat bayi
lagi, anak mereka tidak suka didukung atau dibelai dan gemar dibiarkan
bersendirian. Bayi yang berusia tiga bulan biasanya sudah mula mesra dengan
ibunya tetapi ini jarang-jarang dirasai atau dinikmati oleh ibu -ibu yang
mempunyai anak-anak autistik. Bayi-bayi dari usia sembilan bulan ke atas sudah
gemar mengikut-ikut perkataan yang dilafazkan oleh ibu mereka tetapi
kanak-kanak autistik jarang berbuat
demikian. Ada sekumpulan kanak-kanak autistik yang didapati normal perkembangan
mereka tetapi mula menunjukkan ciri-ciri autistik menjelang usia tiga tahun.
Mereka dikatakan sudah boleh bercakap seperti kanak-kanak lain tetapi kebolehan
ini kemudian hilang sama sekali.
Berdasarkan masalah utama di atas, ternyata
hampir 70 peratus kanak-kanak autisme ada masalah terencat akal pada tahap
berbeza. Ini sebabnya proses pembelajaran mereka lebih lambat, ada masalah
berinteraksi, berkomunikasi dan tingkah laku. Kekurangan dialami kanak-kanak
ini menyebabkan mereka tidak faham perasaan orang lain, tiada usaha
menggembirakan orang lain dan tidak pandai berinteraksi secara spontan.
Individu autistik sukar memahami keadaan persekitaran yang menyebabkan mereka
sukar terbabit secara langsung apabila berbual-bual. Hakikatnya, tingkah laku
yang suka mencederakan diri menandakan autisme teruk. Biasanya ia berlaku jika
IQ kanak-kanak berkenaan kurang daripada 20. Bagaimanapun ia boleh dibantu
dengan pengambilan ubat anti kemurungan. Kebiasaannya, kanak-kanak autisme
memilih satu bahasa pertuturan. Jika selesa berbahasa Inggeris, mereka bertutur
dalam bahasa berkenaan dengan sesiapa juga dan ibu bapa disaran menggunakan
bahasa pilihan anak ketika berinteraksi dengan mereka. Ini penting dalam
mewujudkan interaksi dengan kanak-kanak autism dan memudahkan komunikasi ketika
mereka berada bersama masyarakat.
c) Mempunyai masalah dalam pemikiran dan perlakuan
Kanak-kanak autistik suka melakukan perkara sama
(berulang) dan tidak mahu menerima perubahan. Mereka mudah terganggu jika
disuruh melakukan perubahan serta sering menunjukkan minat pelik, contohnya
terhadap peta, peralatan elektronik atau roda kereta mainan berpusing. Mereka
juga sangat sensitif terhadap rasa, bau dan bunyi. Contohnya mereka berasa
terganggu apabila mendengar bunyi mesin pengisar dan menunjukkan perlakuan di
luar kawalan. Mereka sentiasa bergerak dan sering menunjukkan pergerakan yang
pelik dan serta melakukannya berulang-ulang.
d) Masalah tingkah laku
Masalah tingkah laku kanak-kanak
autistik boleh dikategorikan kepada empat jenis iaitu;
i.
Suka mengasingkan diri.
Kanak-kanak
autistik dalam kategori ini biasanya menunjukkan kekecewaan yang terlampau
dengan tindak balas yang negatif seperti mengamuk, marah-marah, agresif (yang
tidak ditujukan kepada sesiapa) atau perlakuan yang merosakkan seperti
mencederakan diri. Justifikasi kepada orang lain akan menimbulkan kebimbangan
akan dicederakan oleh kanak-kanak autistik walaupun secara lahiriahnya mereka
tidak berniat untuk mencederakan sesiapa.
ii.
Kumpulan pasif
Kanak-kanak dalam kategori ini
agak bermasalah kerana kebiasaannya tidak memahami keadaan semasa dan tidak
boleh membezakan keadaan baik dan buruk. Jadi mereka biasanya terbabit dalam
masalah yang dicetuskan orang lain. Dalam konteks ini, tingkah laku mereka
bersandarkan apa yang mereka lakukan tanpa mengira apa yang berlaku di
sekeliling mereka. Ironinya, mereka lebih senang berada dalam persekitaran
mereka.
iii.
Tidak tahu bersosial
Oleh sebab kanak-kanak kategori
ini hidup dengan dunianya sendiri menjadikan dirinya tidak tahu bersosial
dengan rakan lain. Paling ketara kanak-kanak ini tidak yakin dengan kemampuan
dirinya untuk berinteraksi dengan orang lain.
iv.
Aktif tetapi berperangai pelik
Kanak-kanak autistik jenis ini
suka mendapatkan perhatian orang lain dan biasanya mereka diejek atau dibuli
kanak-kanak lain. Kanak-kanak tidak kisah diejek atau dibuli, tetap dengan
sikapnya seolah-olah dia tidak mempunyai perasaan.
3.0 Ciri
sampingan kanak-kanak Autisme
Kanak-kanak
autistik menghadapi masalah untuk berkomunikasi, menjalin hubungan sosial dan
berfikir secara kreatif.Pada peringkat bayi, anak autistik tidak peduli sama
ada dipeluk atau tidak oleh ibu bapanya. Mereka hidup di dalam dunia mereka
sendiri. Malahan, pada peringkat awal kanak-kanak, mereka akan mengasingkan
diri serta menunjukkan reaksi yang agresif ketika dipegang, disentuh dan
dipeluk. Mereka tidak suka senyum dan bertentang mata ketika berkomunikasi.
Jika sakit, luka atau duka, anak autistik tidak akan meluahkan masalah untuk
mengurangkan ketidakselesaan. Ini bererti jarang adanya ekspresi perasaan muka
dalam pertuturan. Mereka suka berseorangan, tidak suka menjalinkan hubungan
dengan orang lain dan hidup dalam dunianya sendiri. Mereka mempunyai suatu
corak komunikasi yang digelar ‘echolalia’, iaitu suka mengulangi percakapan
orang lain. Selain itu, mereka sanggup menggunakan masa yang panjang untuk
mengulangi sesuatu perbuatan seperti memusingkan badan dalam bulatan, melambai
tangan di depan mata sendiri atau menggigit kuku.
Malah
terdapat masalah sampingan yang lain melibatkan anggota keluarga yang lain
iaitu timbulnya kebimbangan antara anggota keluarga untuk membawa anak-anak
autisme ini keluar. Ironinya, peluang untuk melawat sahabat-handai atau berekreasi sukar
diperoleh kerana tumpuan perlu diberikan kepada anak autistik mereka.
Aktiviti-aktiviti seperti membeli belah, bersiar -siar pada hari cuti dan
sebagainya mungkin sentiasa diselubungi oleh perasaan khuatir kalau -kalau anak
mereka bertindak di luar kawalan.
Dalam pada itu,
kanak-kanak autistik perlu diberikan banyak perhatian untuk memastikan agar
keperluan mereka dipenuhi dan supaya mereka tidak menjadi bahan ejekan orang
lain serta terdedah pada keadaan yang boleh membahayakan keselamatan. Ini
sering menyebabkan ibu bapa yang terlibat mengalami ketegangan jiwa. Selalunya,
mereka sukar mendapat bantuan orang lain untuk menjaga anak mereka terutamanya
di saat -saat yang memerlukan. Lebih menyukarkan lagi jika anak sering
berkelakuan ganas terhadap adik -beradiknya dan menyulitkan keluarga . Keadaan
ini boleh menggugat kesihatan mereka.
Sudah pastinya
adik-beradik kepada kanak-kanak autistik mungkin juga tidak terlepas daripada masalah
emosi. Malah, ada yang berasa malu untuk mempelawa kawan -kawan datang ke rumah.
Mereka juga mungkin berasa diketepikan oleh ibu bapa kerana perhatian sering tertumpu kepada adik autistik mereka.
Jiran -jiran yang tidak faham akan keadaan ini mungkin akan menjauhkan diri
daripada keluarga berkenaan. Sememangnya ada juga jiran yang mengambil berat
dengan keluarga kanaka-kanak autistik dengan memberi komen yang membina agar
mereka kuat dalam menghadapi anak-anak yang berkeperluan khas malah ada juga
yang mengambil kesempatan dengan mengejek kanak-kanak tersebut. Realitinya
inilah yang berlaku kepada mereka sehingga mereka malu untuk berhadapan dengan
dunia luar.
Ketegangan mungkin
berlaku antara pasangan suami-isteri dalam usaha mereka mencari jalan untuk
mengatasi masalah-masalah yang timbul sehingga boleh menggugat kestabilan rumah
tangga mereka. Tetapi , apa yang menarik sekali ialah kebanyakan pasangan yang
mempunyai anak -anak yang autistik, terencat akal , spastik, pekak dan
sebagainya tetap mempunyai ikatan perkhawinan yang kukuh. Dalam konteks ini, ibu
bapa amnya perlu ada rasa tanggungjawab serta perasaan kasih terhadap anak
mereka mengatasi segala-galanya dan masalah-masalah yang dihadapi tidak
dibiarkan menggugat kestabilan rumah-tangga mereka.
Malahan, cara mendidik
dan mengatasi masalah-masalah yang timbul akibat daripada penjagaan kanak-kanak
autistik tentu sekali berbeza antara satu keluarga dengan keluarga yang lain.
Kanak-kanak itu sendiri mungkin mempunyai kemahiran atau bakat yang tertentu.
Terdapat juga kanak-kanak autistik yang berbakat dalam bidang muzik atau
matematik serta bijak menyusun jigsaw-puzzles serta menggunakan komputer atau
mesin taip. Oleh sebab itu, penilaian terhadap kanak-kanak autistik perlu
merangkumi aspek-aspek riwayatnya yang terperinci, pemeriksaan fizikalnya yang
teliti serta penilaian keupayaan intelek dan sosialnya. Kelemahan- kelemahan
dan kekuatan-kekuatan yang ada pada dirinya perlulah dikenal pasti.
3.0 KAJIAN KES
Kajian kami bermula
pada 1 Oktober 2012 hinggalah 31 Oktober 2012.Kajian yang kami lakukan ialah di
sekolah SK Taman Seri Gombak. Sekolah tersebut mempunyai kelas murid-murid normal
dan juga kelas murid berkeperluan khas ataupun masalah pembelajaraan.Sekolah
tersebut mempunyai seramai 13 orang guru pendidikan khas dan 7 orang pembantu
pengurusan murid(PPM) serta 81 orang murid yang mempunyai pelbagai jenis
ketidakupayaan sebagai contoh, Sindrom Down,Autisme,Disleksia dan Masalah
Pembelajaran.Selebihnya pelajar yang diinklusifkan separa
Tiada ulasan:
Catat Ulasan